Μητρικος θηλασμος

Ο μητρικός θηλασμός είναι πολύ σπουδαίος, επειδή το μητρικό γάλα περιέχει ποικίλους αντιλοιμώδεις παράγοντες και ανοσοκύτταρα που προστατεύουν το βρέφος από την πρόκληση λοιμώξεων, ενώ ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι τα μωρά που έχουν θηλάσει παρουσιάζουν καλύτερη διανοητική ανάπτυξη σε σχέση με τα άλλα. Η διαφορά αυτή έχει αποδοθεί στην απουσία από κάθε άλλο εναλλακτικό είδος διατροφής, των πολυακόρεστων λιπαρών οξέων μακράς αλύσου (ιδιαίτερα αραχιδονικού και δοκοεξανοϊκού οξέος (DHA)) τα οποία είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη του νευρικού συστήματος. Τα παιδιά, επίσης, που στη βρεφική τους ηλικία σιτίστηκαν μόνο με εναλλακτικά είδη διατροφής είναι σε μεγαλύτερο κίνδυνο για την εμφάνιση εκζέματος, διαβήτη, καθώς και υψηλότερης αρτηριακής πίεσης, από αντίστοιχα παιδιά που σιτίστηκαν με θηλασμό.

Ο θηλασμός παρουσιάζει πλεονεκτήματα εξίσου σημαντικά και για τις ίδιες τις μητέρες. Βοηθάει στην ευκολότερη απώλεια βάρους μετά τον τοκετό, προστατεύει από τον καρκίνο του μαστού και των ωοθηκών, και μειώνει τον κίνδυνο για ανάπτυξη οστεοπόρωσης.

Θυμηθείτε:

Το δικό σας γάλα είναι ιδανικό για το μωρό σας, καθώς η σύνθεσή του προσαρμόζεται έτσι ώστε να καλύπτει τις ιδιαίτερες και διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες του! Για τα περισσότερα μωρά, το μητρικό γάλα είναι από μόνο του επαρκές ώστε να καλύψει τις διατροφικές τους ανάγκες, περίπου έως την ηλικία των 6 μηνών!

 

Ποιες είναι οι διατροφικές ανάγκες μια μαμάς που θηλάζει;

  • Πρωτεΐνες
  • Σίδηρος
  • Ασβέστιο
  • Βιταμίνη D
  • Βιταμίνη A
  • Βιταμίνη E
  • Βιταμίνη K
  • Φυλλικό οξύ
  • Λιπαρά οξέα μακράς αλύσου DHA
  • Υγρά

 

Πόσες θερμίδες επιπλέον πρέπει να παίρνει;

Σε αυτή την περίοδο προετοιμασίας για το θηλασμό αυξάνεται το μέγεθος των μαστών, αποθηκεύονται 2-4 κιλά λίπους στο γυναικείο σώμα προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως πηγή ενέργειας για την παραγωγή γάλακτος και γίνονται ορμονικές αλλαγές που επιτρέπουν την έκκριση γάλακτος αμέσως μετά τον τοκετό. Είτε η γυναίκα θελήσει να θηλάσει είτε όχι, ο οργανισμός της προετοιμάζεται για τον θηλασμό.

Για να είναι το γάλα της θηλάζουσας μητέρας ποιοτικά και ποσοτικά επαρκές για να τρέφεται σωστά το νεογνό θα πρέπει η διατροφή της να πληρεί κάποιες προϋποθέσεις.

Οι ενεργειακές ανάγκες μιας γυναίκας που θηλάζει δεν διαφοροποιούνται σημαντικά από εκείνες που είχε στην εγκυμοσύνη της, διότι και στην εγκυμοσύνη χρειάζονται περίπου 300 θερμίδες περισσότερες από τις φυσιολογικές την ημέρα από το 2ο τρίμηνο και μετά.

 

Υπάρχουν τροφές που πρέπει να αποφεύγει;

Δεν συντρέχει λόγος αποκλεισμού καμίας τροφής, αν δεν έχει πρώτα δοκιμαστεί τουλάχιστον 2 φορές με την εμφάνιση συμπτωμάτων αλλεργίας ή κολικών στο μωρό. Η μητέρα οφείλει να έχει ένα ολοκληρωμένο και πλήρες διατροφικό σχήμα και μόνο αν συντρέχει εμφανής λόγος θα πρέπει να αποκλείσει κάποια τροφή από τη διατροφή της ενώ θηλάζει.

 

Είναι αλήθεια πως ο θηλασμός βοηθά στην απώλεια κιλών;

Η επιλογή, αποκλειστικά, του θηλασμού, βοηθά τις μητέρες να χάσουν το βάρος που συσσώρευαν στην εγκυμοσύνη και να το κατορθώσουν πιο γρήγορα σε σχέση με τις γυναίκες που δεν επέλεξαν αποκλειστικά το θηλασμό.

Η γαλουχία υποστηρίζεται εν μέρει από την ενεργοποίηση των  ενεργειακών αποθηκών του οργανισμού της μητέρας. Αυτό με τη σειρά του επηρεάζει το βάρος της  και τη διατροφική της κατάσταση.

Οι μεταβολές του βάρους μετά τον τοκετό στις γυναίκες που θηλάζουν, ποικίλουν σημαντικά. Ήπια και σταδιακή απώλεια βάρους εμφανίζεται συνήθως  κατά τους έξι πρώτους μήνες μετά τον τοκετό. Η μέση απώλεια βάρους την περίοδο αυτή είναι μεγαλύτερη στους οικονομικά επαρκείς από ότι στους φτωχούς πληθυσμούς (0,8 έναντι 0,1 kg ανά μήνα). Παράγοντες που καθορίζουν αυτές τις διαφορές είναι η  αύξηση του βάρους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η σωματική δραστηριότητα της εγκύου και τέλος η επάρκεια των τροφίμων. Η αύξηση του βάρους κατά την κύηση είναι ο ισχυρότερος προγνωστικός δείκτης της αλλαγής βάρους μετά τον τοκετό. Οι παράγοντες που συμβάλλουν στην απώλεια βάρους μετά την εγκυμοσύνη είναι πολλοί και μεταξύ αυτών και η γαλουχία, που όπως φαίνεται σχετίζεται περισσότερο με την απώλεια παρά με τη λήψη βάρους. Γυναίκες που χάνουν βάρος κατά τη διάρκεια του θηλασμού,  διατηρούν τη μυϊκή μάζα  με την προϋπόθεση ότι τρέφονται καλά.